Головна » Статті » Мої статті |
Моє педагогічне кредо: "Найважливіше – не те велике, до чого додумались інші, але те маленьке, до чого прийшов ти сам." Харукі Муракамі Прагну навчити учнів мистецтву міркувати, яке полягає в умінні робити правильні висновки, тобто утворювати істинні логічні слідування.
Напрями використання мною ресурсів Інтернету: – самоосвіта, самостійне підвищення своєї кваліфікації на основі інформації, що міститься в мережі, вивчення досвіду своїх колег; – отримання нормативно-довідкових документів із серверів Міністерства освіти, обласних, міських і районних відділів освіти; – отримання інформації про новітні педагогічні технології; – використання на уроках і позакласних заходах методичних і дидактичних матеріалів, інтерактивних вправ наявних в мережі; – тестування школярів на основі контрольно-оцінюваних матеріалів, що зберігаються в мережі; – знайомство з новими книгами, підручниками, методичною літературою і придбання їх в інтернет-магазинах; – створення власного сайту http://nataliya161280.ucoz.net.
Опис власного педагогічного досвіду Впровадження інноваційних технологій на уроках інформатики як засіб розвитку творчої особистості Обґрунтування актуальності досвіду, його практична значимість Школа хоч трохи має бути попереду розвитку суспільства і показувати шлях людству в часі й просторі Олександр Захаренко(1937-2002) На рубежі тисячоліть в Україні створюється нова система освіти, орієнтована на входження у світовий освітній простір. Цей процес супроводжується суттєвими змінами у педагогічній теорії та практиці навчально-виховного процесу. Пропонується новий зміст, інші підходи, інший педагогічний менталітет. За цих умов учителеві недостатньо знати предмет, захоплювати ним учнів – необхідно також орієнтуватися у широкому спектрі сучасних інноваційних технологій, ідей. Саме тому я почала працювати над проблемою «Впровадження інноваційних технологій на уроках інформатики як засіб розвитку творчої особистості». (Додаток 1) Вважаю, що актуальність мого досвіду полягає в тому, що використання цих технологій на уроках інформатики активізує пізнавальний інтерес учнів, розвиває їх творчі здібності, стимулює розумову діяльність. Саме це завдання є найбільш перспективним в умовах упровадження стандартів освіти нового покоління, реалізації діяльнісного, компетентнісно та особистісно орієнтованих підходів. Мітіо Каку писав: "Аби домогтися реального успіху, потрібно розвивати ті здібності, що недоступні роботам: креативність, уяву, ініціативу, лідерські якості. Суспільство поступово переходить від товарної економіки до інтелектуально-творчої." Тому практичну значимість досвіду бачу в розробці навчально-методичного забезпечення процесу вивчення інформатики з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, а також їх інтеграцію з сучасними освітніми технологіями, що забезпечує можливості отримання результатів, виражених не тільки в предметному форматі, а й у вигляді універсальних (метапредметних) знань та умінь. А в основі метапредметного підходу - розуміння того, що є головним, чому треба вчити в школі, лежить творче мислення. Такий підхід передбачає, що мій учень не тільки опанує систему знань, але й зможе засвоїти універсальні способи дій і з їх допомогою зможе сам добувати інформацію про світ. Основна ідея досвіду, його інноваційна значимість Основна ідея досвіду характеризується пошуком нових чи вдосконалених концепцій, принципів, підходів до освіти, суттєвою зміною у змісті, формах, методах навчання, виховання і управління навчально – виховним процесом. Полягає в цілеспрямованому формуванні освітнього середовища, що дозволить мені використати сучасні педагогічні технології, які сприятимуть реалізації максимальної самостійності учня на уроці і в позаурочний час, у комбінації методик і прийомів, направлених на розвиток пізнавального інтересу, у розробці наочного та дидактичного матеріалу для розвитку образного мислення з використанням інформаційних технологій. Інноваційну значущість пропонованого досвіду передусім простежую в тому, що особливістю навчального процесу є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи із своїх індивідуальних здібностей і інтересів, вибудовує процес пізнання. Між мною і особистістю складаються «суб’єкт-суб’єктивні» відносини. Я часто виступаю в ролі помічника, консультанта, підохочую оригінальні знахідки, стимулюю самостійність. Дані технології дозволяють дитині працювати в своєму особистому режимі, не створюючи дискомфорту: «не встиг», «не почув» і т.п. Учням з високими учбовими можливостями, вони створюють умови за той самий час отримати поглиблені й розширені знання, що значно економить наш час навчального уроку. Причому дитина сама обирає рівень учбового матеріалу, який може (а головне хоче) засвоїти. Повністю розв’язується проблема «пропущеного» матеріалу. Перелік наукових та практичних досягнень, на яких ґрунтується робота У своїй роботі постійно спираюсь на ідеї провідних науковців та педагогів-новаторів. Теоретичною основою методології і інноваційних технологій є дослідження сучасних педагогів В. Безпалько, Г.Селевка. Розробкою інноваційних технологій навчання займалися також А.Єршов (комп’ютерні (інформаційні) технології), А.С. Бєлкін (педагогічна технологія створення «ситуації успіху»), Ж. Піаже, Л.Виготський, Ч. Темпл, Д. Стіл, К. Мередіт (технологія розвитку критичного мислення), В. Коваленко, Б. Нікітін, П. Підкасистий, М.Стронінта (ігрові технології), О. Пометун, Л. Пироженко (інтерактивні технології), К.Баханов, Д. Дьюї, В. Кілпатрик, В. Гузєєв, І. Єрмаков, О.Пехота, І. Чечель (технології проектного навчання), М.Палтишев (наукове мислення учнів). Дослідники проблем педагогічної інноватики намагаються співвіднести нове у педагогіці з корисним, прогресивним, позитивним, сучасним, передовим. Розкриття технологій реалізації провідної педагогічної ідеї та її складових У своїй урочній та позаурочній діяльності я використовую різні можливості інноваційних технологій, а також їх інтеграцію з іншими перспективними освітніми технологіями такими як: технології рівневої диференціації та індивідуалізації, створення атмосфери комфорту в процесі навчання (особистісно-орієнтовані технології), візуалізація, технологія використання Mouse Mischief у навчанні дітей, перевернутий клас (нові інформаційні технології), тестові, інтерактивні, здоров'язберігаючі технології та інші. Хочу особливо зазначити хмарні технології, які являють собою масштабований спосіб доступу до зовнішніх обчислювальних ресурсів у вигляді сервісів, що надаються за допомогою мережі Інтернет. Для роботи на хмарі я застосовую аккаунт на Google та користуюсь його сервісами: пошта gmail, документи, презентації, диск, форми, тести. Для кожного веб-квесту або проекту створюю новий blogger. Наприклад, http://nataliya1612.blogspot.com. Також використовую технологію Mouse Mischief, яка дає нові можливості роботи в класах, де я викладаю інформатику. Вона інтегрується з Microsoft PowerPoint, що дозволяє мені створювати інтерактивні презентації, у яких учні, за допомогою власної мишки, відповідають на питання та малюють на загальному екрані. (Додаток 2)
За допомогою технології «Візуалізація» створюю оригінальні наочні посібники (карти, схеми, таблиці). Також впроваджую технологію «Перевернутого класу» – це така педагогічна модель, в якій типова подача лекцій і організація домашніх завдань представлені навпаки. Мої учні дивляться вдома короткі відео-лекції, презентації або розвиваючи мультфільми, посилання на які знаходяться на моєму сайті nataliya161280.ucoz.net, у розділі домашнє завдання, в той час як у класі відводиться час на виконання практичного завдання, обговорення проектів. (Додаток 3) При використанні пакету програм Test W2 створюю і проводжу комп'ютерне тестування, аналізую результати, оцінюю за вибраною шкалою. Даний тест має зручний текстовий редактор, що дає можливість працювати з малюнками, виразами. Зручний вибір режимів дозволяє не тільки проводити контроль, а й навчати методам підказок. Завдання тестів на різних комп'ютерах подається в різних варіантах. Групова (колективна) технологія допомогає мені на таких етапах уроку як актуалізація знань, закріплення нового матеріалу та рефлексія. В ході такої роботи формуються навички проведення наукового дослідження та пошуку, використання та опрацювання інформації з різних джерел. На своїх уроках я також використовую такі форми роботи, як контролююча машина, навчальний тренажер, ігрове навчальне середовище. Велику увагу приділяю патріотичному вихованню: слухаємо українські пісні, знайомимося з витворами мистецтва українських майстрів. (Додаток 4) За допомогою комп'ютера легко створюю на уроці цікаву ігрову ситуацію. Учні із захопленням шукають скарби, відправляються у подорожі, перетворюються в персонажів із навчальних програм, але для цього їм потрібно засвоїти певні знання та отримати необхідні навички. На уроках я пропоную дітям ребуси, кросворди, загадки, у яких зашифровані ключові терміни уроку. Вважаю, що диференціація сприяє більш міцному і глибокому засвоєнню моїми учнями знань, розвитку індивідуальних здібностей. Різнорівневі завдання полегшують організацію навчального процесу в класі. Підвищується рівень мотивації. У своїй практиці використовую інтерактивні технології навчання, які сприяють самореалізації особистості учня, підвищують його мотивацію до навчання та адаптацію у освітньому середовищі, розвивають його комунікативні здібності та підвищують внутрішню самооцінку. (Додаток 5) За допомогою методу проектів учні не тільки отримують знання, але і вчаться здобувати їх самостійно, використовувати для розв'язання пізнавальних та практичних завдань. (Додаток 6) Завдання на тестовій основі отримали широке поширення в моєї практичної діяльності. Я їх використовую на різних етапах уроку, в ході індивідуальної, групової та фронтальної роботи, в поєднанні з іншими засобами та прийомами навчання. (Додаток 7) Яскравим прикладом застосування даної технології є створені силами учнів навчальні проекти, представлені на моєму сайті nataliya161280.ucoz.net. у розділі «Органайзер». Велику допомогу школярам надають ресурси Інтернету. Така форма роботи сприяє формуванню в школярів таких умінь і навичок, як: самостійність, ініціатива, наполегливість у досягненні мети; навички планомірної, технологічної діяльності та здатності до самореалізації. (Додаток 8) Здоров'язберігаючі технології Велику увагу при проведенні своїх уроків приділяю профілактиці захворювань зору та сколіозу. Для цього проводжу динамічні та оздоровчо-гігієнічні фізкультхвилинки. Аналіз результатів професійної діяльності Мої методи й форми роботи стимулюють когнітивні аспекти навчання, такі як сприйняття та усвідомлення інформації; підвищують мотивацію учнів; допомагають в розвитку навичок спільної роботи й колективного пізнання; розвиває більш глибокий підхід до навчання, і, отже, допомагають у формуванні глибшого розуміння навчального матеріалу. Зацікавленість предметом, знання учнів з інформатики підтверджуються результатами участі в Міжнародному конкурсі інформатики та комп’ютерного мислення «Вebras» і у ІІ турі олімпіади з інформатики ПГТУ(Додаток 9). Удосконалюю фахову компетентність через участь у міському конкурсі «Конкурс конспектів уроку» (стала переможцем), навчанням на онлайнових курсах SQL бази даних, очні курси «Weв-дизайну», очно-заочні курси підвищення кваліфікації та курси програмування CS50. Маю друковані роботи (див. розділ "Авторськи розробки уроків"). Проблеми і труднощі, розкриття шляхів їх подолання На закінчення опису технології особистого досвіду хочеться зауважити:
«Вчора я був розумний, я хотів змінити світ, сьогодні я мудрий, і тому я змінююся сам», - давній принцип духовного сходження. Зіґмунд Фрейд говорив: «Єдиною людиною, з якою ви повинні порівнювати себе, – це ви в минулому. І єдина людина, кращою за яку ви повинні бути, – це ви зараз». Мої інтерактивні вправи Вправа "Незакінчені речення" на тему "Типи величин" http://learningapps.org/display?v=pchx84utv16 Інтерактивна вправа тест «Властивості текстового поля Edit» http: //LearningApps.org/display?v=pdsuyhxg316 «Основні елементи інтерфейса MS Excel» http://learningapps.org/create?new=83&from=ptbzc7ob5#preview на російській мові http://learningapps.org/618494 «Обробка інформації в електронних таблицях MS Excel» http://LearningApps.org/display?v=pc1iv946a16 на російській мові http://learningapps.org/create?new=143&from=p6f0j379j#preview Пазли "Основи конструкції ЕВМ" http://learningapps.org/display?v=pdp6e7z6t16 Пазли "Складові комп'ютера" http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1e50ea0f9811 Пазли "Вікно Excel" http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=179a34477ef4 Кросворд "Електронні таблиці" http://puzzlecup.com/?guess=0A11670CE43098FD Ментальна карта https://www.mindmeister.com/maps/show/792461289# Типи діаграм http://learningapps.org/display?v=p7u5ef8pa01 Об'єкти діаграми http://LearningApps.org/display?v=pqpa32fj516 Мої проекти ПР№1 https://scratch.mit.edu/projects/118730083/ Додаткове завдання 1 https://scratch.mit.edu/projects/118731343/ Додаткове завдання 2 https://scratch.mit.edu/projects/118731741/ Додаткове завдання 3 https://scratch.mit.edu/projects/118732139/
ПР№2 https://scratch.mit.edu/projects/118732438/ Додаткове завдання 1 https://scratch.mit.edu/projects/118732754/ Додаткове завдання 2 https://scratch.mit.edu/projects/118732836/
ПР№3 https://scratch.mit.edu/projects/118734316/ Додаткове завдання 1 https://scratch.mit.edu/projects/118734544/ Додаткове завдання 2 https://scratch.mit.edu/projects/118734644/
ПР№4 https://scratch.mit.edu/projects/118735382/ Додаткове завдання 1 https://scratch.mit.edu/projects/118735686/ Додаткове завдання 2 https://scratch.mit.edu/projects/118735911/
ПР№5 + Додаткове завдання 1 https://scratch.mit.edu/projects/118736863/ Додаткове завдання 2 https://scratch.mit.edu/projects/118737414/
ПР№6 https://scratch.mit.edu/projects/118737910/ Додаткове завдання 1 https://scratch.mit.edu/projects/118738870/ Додаткове завдання 2 https://scratch.mit.edu/projects/118739468/ Творчий проект (https://scratch.mit.edu/projects/118695982/ ) «Створення складної анімації з декількома спрайтами» Мета: навчити створювати проекти з декількома спрайтами, навчити записувати звуки та аудіафайли до проекту, навчити програмувати лінійні процеси, циклічні процеси, процеси з розгалуженням. Завдання. Створити проект «Хід конем». Технологія виконання завдання (з наданням скріншотів):
Зверніть увагу, що перша програма на програмування лінійних процесів, а друга на програмування циклічних процесів та програмування процесів з розгалуженням. 7. Додайте в проект новий Спрайт Кінь. Для цього завантажте його з Робочого столу, або знайдіть в Інтернеті, якщо у вас немає заготовки.
Зверніть увагу, що ця програма містить умовну паузу «ждать до», цей стек відноситься до блоків розгалуження. Тобто блок перериває виконання скрипта до настання заданої умови.
Додаткове завдання. Створіть новий Спрайт Текст: «Бажаємо вам великих успіхів». | |
Переглядів: 1294 | |
Всього коментарів: 0 | |